Konsep
Integrasi Nasional
Beberapa peristiwa utama negara
telah berlaku yang hampir melumpuhkan dan tidak mewujudkan peluang bagi membina
perpaduan negara seperti Dasar Pecah dan Perintah yang diperkenalkan British,
peristiwa berdarah 13 Mei 1969 dan juga isu kerakyatan Jus Soli. Selanjutnya, Dasar Pendidikan Negara (DPN) yang dilihat
sebagai medium utama dalam merencanakan langkah bagi menyatupadukan semula
rakyat-rakyat berbilang kaum di Malaysia.
Integrasi Nasional dalam Pendidikan
Isu
integrasi nasional adalah merupakan salah satu cabaran penting dalam negara
kita dan khususnya kepada para pendidik. Oleh itu, langkah yang paling berkesan
untuk menangani isu tersebut adalah melalui peranan guru di sekolah. Menurut
Kamus Dewan Edisi keempat Integrasi membawa maksud penggabungan atau
pergabungan dua atau beberapa kaum menjadi satu kesatuan. Nasional pula memberi
maksud kebangsaan. Oleh itu dapatlah dinyatakan bahawa integrasi nasional
bermaksud proses penyatuan antara kumpulan manusia yang berbeza dari segi latar
belakang, situasi sosial dan budaya untuk membentuk satu entiti yang mempunyai
pegangan norma, sistem nilai serta mengamalkan kehidupan bersama dan akhirnya
dapat mewujudkan persefahaman dan pemikiran antara kaum disesebuah negara.
Dalam kata lain Integrasi Nasional membawa maksud proses dinamik untuk
merapatkan masyarakat berbilang kaum yang terdapat di Malaysia. (Noriati, 2010)
Terdapat beberapa pandangan berkaitan
maksud integrasi nasional tersebut antaranya adalah menurut Shamsul Amri( 2007)
integrasi adalah satu proses bagi mewujudkan satu identiti nasional dalam
kalangan kumpulan yang terpisah dari segi budaya, soasial dan lokasi dalam
sesebuah unit politik. Noriati A.Rashid (2010), pula menyatakan integrasi nasional
merupakan satu proses penyatuan antara kumpulan manusia yang berbeza dari segia
latar belakang, status sosial dan budaya untuk membentuk entiti yang mempunyai pegangan
norma serta mengamalkan kehidupan bersama.
“Literature
Review”
Beberapa kajian digunakan bagi
memudahkan lagi pemahaman kepada konsep Integrasi Nasional dan cabaran semasa.
Antara kajian yang boleh disertakan disini ialah Kajian Hubungan Kaum dalam
Kalangan Pelajar Sekolah Pembangunan Sosial Uniersiti Utara Malaysia yang
ditulis oleh Mohd Ainuddin Iskandar Lee Abdullah dan Prof.Madya Datin Hajah
Salma Ishak yang menyatakan bahawa perpaduan antara seluruh warga masyarakat
menjadi tonggak kepada keberhasilan dan keharmonian sesuatu negara. Negara kita
Malaysia terdiri daripada pelbagai etnik, oleh itu untuk memastikan negara
sentiasa berada dalam keadaan yang aman damai, perpaduan antara warganya yang
berbilang kaum tadi harus terus dipupuk dan dibajai agar ia tidak bergelora
sehingga menyebabkan kepada kemusnahan negera bangsa. Untuk memupuk semangat
perpaduan di kalangan rakyat Malaysia perlulah bermula dari akar umbinya. Dapatan
kajian menunjukkan suasana atau interaksi antara kaum mempunyai hubungan yang
positif dengan tahap keselesaan dalam menjalin hubungan antara kaum dan
persepsi hubungan antara kaum. Dicadangkan supaya program-program yang boleh
menghangatkan suasana atau iklim interaksi antara kaum dapat diperbanyakkan
agar dapat membentuk suatu kehidupan yang harmoni di dalam kampus dan
seterusnya diamalkan dalam kehidupan di luar sana. Kajian ini juga adalah
bertepatan dengan situasi yang berlaku dalam kalangan murid di sekolah.
Terdapat juga beberapa kajian yang
mengkaji hubungan murid pelbagai etnik di sekolah. Antara kajian tersebut
adalah kajian yang dibuat oleh Ibrahim (1980), Santhiram (1999) , Hazri et.al
(2004) dan Joseph (2006) yang telah memberi fokus kepada mendapatkan maklumat
dan gambaran tentang tahap atau senarai hubungan etnik dan faktor-faktor yang
mempengaruhi interaksi dan perpaduan antara murid pelbagai etnik di sekolah.
Kajian oleh Ibrahim (1980) pula telah menumpukan kepada soal mengenal pasti
tahap identiti nasional dalam kalangan murid pelbagai etnik. Dapatan kajian beliau
mendapati bahawa murid di kawasan luar bandar lebih tinggi dari segi iltizam
mereka terhadap mengenali item-item nasional berbanding dengan murid di kawasan
bandar
Seterusnya Kajian daripada Santhiram
(1999) pula berkaitan pendidikan etnik India di Malaysia yang telah menyentuh
pola persahabatan pelajar-pelajar India dengan kumpulan etnik yang berlainan di
sekolah. Dapatan kajian beliau menunjukkan bahawa wujud polarisasi antara
kumpulan etnik dan pelajar sering melihat perbezaan etnik dalam hubungan dengan
pelajar-pelajar dari kumpulan etnik yang berbeza. Manakala kajian oleh Hazri
et.al(2004) cuba mengenalpasti tahap interaksi sosial antara murid pelbagai
etnik di sekolah menengah. Dapatan daripada kajian ini menunjukkan tahap
interaksi sosial murid pelbagai etnik dipengaruhi oleh situasi , latar belakang
sosial, tahap keetnikan, prasangka murid dan juga polisi sekolah. Joseph (2006)
pula mengkaji pembentukan identiti keetnikan dalam kalangan murid perempuan di
sekolah-sekolah Malaysia. Kajian beliau mendapati polisi mempengaruhi pemikiran
murid dalam pembentukan identiti keetnikan. Hazri (2008) pula telah
menganalisis polisi di peringkat nasional dalam mencapai matlamat perpaduan
melalui pendidikan. Kajian beliau mendapati terdapat perbezaan perspektif dan
ideologi terhadap polisi-polisi untuk perpaduan yang telah dilaksanakan dalam
sistem pendidikan di Malaysia
Tiada ulasan:
Catat Ulasan