Sabtu, 12 September 2015

GURU DAN CABARAN SEMASA :IMPLIKASI TERHADAP P&P GURU

Cabaran semasa dalam pendidikan alaf baharu terutamanya bagi aspek cabaran integrasi nasional pastinya memberi impak kepada pengajaran dan pembelajaran serta impak kepada tugas guru. Dalam menangani cabaran tersebut sudah pasti pengajaran dan pembelajaran di sekolah lebih mencabar. Sekolah akan menjadi lebih dinamik kerana berkebolehan untuk memainkan peranannya dengan berkesan demi memenuhi aspirasi dan kehendak individu, masyarakat dan negara.  (Ridhuan, 2010)
Pertama sekali, guru perlu memberi layanan yang sama kepada semua murid. Seperti sedia maklum, setiap murid adalah berbeza. Manusia berbeza dari segi jantina, ketinggian, berat dan ciri personaliti serta reaksi emosi. Dalam konteks Malaysia, perbezaan individu memang menjadi suatu perkara yang jelas.Rakyat Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum. Setiap kaum pula terdiri daripada kumpulan etnik yang tersendiri. Oleh itu guru perlu memahami perbezaan individu dalam pendidikan. Guru perlu memberi perhatian kepada perbezaan murid secara individu di dalam kelas. Ini dapat dikesan dengan memahami pola perkembangan dan sifat perseorangan murid. Daripada itu, guru dapat menentukan bahan yang akan diajar serta memilih cara yang sesuai bagi mempertingkatkan kualiti pembelajaran.
Bagi memastikan layanan yang diberikan adalah adil, guru perlu juga menggunakan pelbagai teknik dan kaedah bagi memberi kepuasan kepada murid supaya tidak seorangpun murid dalam kelas dikebelakangkan. Semasa pengajaran guru tidak boleh mengelompok murid mengikut kaum mereka tertentu sahaja. Guru perlu menggunakan kaedah pembelajaran koperatif.  Melalui kaedah ini murid dibahagikan kepada kumpulan yang terdiri daripada pelbagai kaum. Dengan cara ini akan dapat mewujudkan suasana saling belajar dan mengenali budaya secara tidak langsung serta mewujudkan sifat kerjasama dan toleransi yang diperlukan dalam masyarakat majmuk. Selain itu, guru juga perlu mengajar tanpa membezakan kelas sosial murid. Kelas sosial merupakan perbezaan kedudukan sesuatu kelompok dalam masyarakat dari segi kuasa, politik, kekayaan, pendapatan, martabat, dan pekerjaan. Kebijaksanaan guru mengendalikan perbezaan kelas sosial akan mewujudkan pergaulan bebas dan tidak berkelompok dalam sesuatu masyarakat. Dengan itu, suasana pembelajaran yang interaktif akan terbentuk dan pembelajaran lebih menyeronokan.
Seterusnya, guru harus berusaha untuk membantu murid memahami dan membentuk nilai, sikap serta tingkah laku yang sesuai. Para guru perlu sentiasa mempunyai pemahaman antara budaya yang baik dan sentiasa berusaha untuk membina perpaduan dalam kalangan murid-murid seiring dengan konsep 1 Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan